Kunst in 't steegje

De kunstraad en cultuurdienst van Lebbeke hebben een nieuw project op poten gezet: ‘Kunst in ’t steegje’! De naam zegt het zelf: eigenaars van een woning die aan een steegje grenst konden zich inschrijven en werden daarna gekoppeld aan een Lebbeekse kunstenaar die “hun” steegje zou opfleuren.
 

Tijdens de maand juni gingen onze Lebbeekse kunstenaars ijverig aan de slag in het steegje dat hen werd toegekend. Om hen live aan het werk te zien, zullen filmpjes en foto’s gemaakt worden om op sociale media te verspreiden zodat iedereen warm gemaakt wordt om deze steegjes te bezoeken

Heb jij interesse om mee te doen aan de volgende editie van Kunst in ’t Steegje?
Schrijf je dan HIER in.

 

Fietstocht

Van 1 juli tot en met 31 augustus 2021 zal een fietstocht gekoppeld worden langsheen de steegjes.
Zo is het leuk om bij goed weer dit traject te volgen. Deze kunst zal minstens 2 jaar te zien zijn in Lebbeke.

De steegjes

Hieronder vindt u een overzicht van de huidige deelnemers:

  • Brouwerstraat – Petra Van den Berghen – Poëzie
  • Klein Gent 23 – Tekenacademie – Tekenen
  • Stationsstraat 48 – Sam de Grote – Tekenen
  • Wiezeplein 6 – Tekenacademie – Tekenen
  • Lange Molenstraat 66 – Anne Mie Emmerechts – Schilderkunst
  • Wolvenstraat 39B – Sam de Grote – Tekenen
  • Stationsstraat 28 – Tekenacademie Lebbeke – Tekenen
  • Schrovestraat 14 – Nancy Troch – Schilderkunst
  • Schrovestraat 12 – Nancy Troch – Schilderkunst
  • Klein Gent 9 – Marie-Christine dubois (nestjes) – Nancy Troch (schilderkunst)
  • Kramwegel 2 – Bar Blomster (bloemen) – Marie-Christine Dubois (nestjes)
  • Fabriekstraat 26 – Bar Blomster (bloemen) – Sam de Grote (tekenen)
  • Brusselsesteenweg 99 – Petra Van den Berghen – Poëzie
 
Kunstroute lebbeke
Hebt u graag deze route op papier? Contacteer de cultuurdienst. Cultuurdienst@lebbeke.be of 052 46 82 79.

Wie zijn de deelnemers?

Bar Blomster

Sarah: gepassioneerd floriste

Met bloemen werken is waarnemen en detailkijken. Dat is een boodschap die ik tijdens workshops steeds meegeef! Het is een uitstekende manier om te vertragen, stil te staan bij de kleuren en structuren uit de natuur. Deze vormt dan ook de grootste inspiratiebron voor mijn bloemwerk waarin ik creatief experimenteer met bloemen, planten en organische materialen. Er zit beweging in ons bloemwerk! Jos en ik binden in de winkel weelderige boeketten verse bloemen, liefst van lokale kwekers en we drogen onze bloemen op een natuurlijke wijze. Authenticiteit en duurzaamheid zijn onze grote drijfveer. We houden ervan dingen een nieuw leven te geven. 

Voor de werken in de steegjes vond ik het zeer boeiend om constructies uit te werken. Deze zorgen voor een verbinding en laat dat nu net zijn waar bloemen ook voor staan. Elke gelegenheid  opnieuw.

Samen, Sarah en Jos, hebben we 2 installaties gemaakt.

‘Bonded’  (Fabrieksstraat Lebbeke)

‘De stroom’   (Kramwegel Denderbelle)

In beide werken staat verbinding centraal.

info en contact:  https://www.facebook.com/barblomster/

 
De stroom
‘De stroom’ De stroom van het eeuwig (over)leven / semper vivum. Beweging ingekaderd. De passiebloem stroomt eigenzinnig door ons werk. Constructie van losse eindjes, aan elkaar geknoopt tot een dragend geheel. Niets zo sterk als in verbinding te leven. Natuur, mens, dier, lichaam en geest.
Bonded
‘Bonded’ Alles is met elkaar verbonden. De spiegels, waarin je direct ziet wat is. De oude kaders, waarin het mos de natuur verder laat leven en je moet zoeken wat ooit is geweest. De glasramen, waarin het glas verbonden is door lood. Duurzame bamboe, gesterkt door de tijd, verbindt alles.

Petra Van den Berghen

Petra Van den Berghen ° Vilvoorde 15-06-1971

Mijn werk is een constante zoektocht naar “de complexiteit van eenvoud.”

Het is een balanceren naar evenwicht tussen een omschrijving en de kern, een streven naar het authentieke, de kracht van eenvoud die schoonheid impliceert.

Het is door het creëren van sferen dat ik de toeschouwer uitnodig om mee te stappen in mijn verhaal, langs tactiele woorden, komma’s en spaties, met witruimte voor eigen interpretatie.

 

Sam De Grote

Sam De Grote, geboren op Paaseiland nadat zijn ouders een noodlanding dienden te maken met hun privévliegtuig. 
De geruchten vertellen over een regenachtige dag waarbij de elektronica aan boord werd doorgebrand door de espressomachine van mevrouw De Grote. ‘Is dit nu een moment voor een dubbele espresso?’ aldus Meneer De Grote senior. ‘Jazeker’ was het antwoord van mevrouw De Grote.

Het begin van een merkwaardig levensverhaal zou niet veel later blijken.
Op zijn zestiende studeert Sam voor het eerst af, dit als filosoof aan de rijksuniversiteit van Toronto.
Vervolgens studeerde hij: Japanse boomkweektechnieken (Kobe), Zuid-Franse duiventeelt (Marseille) om zich uiteindelijk te verdiepen in grafiek (Gent). Het is hier dat hij zich weet te onderscheiden van zijn leeftijdsgenoten – omdat hij al veel ouder is – en dat hij naambekendheid begint te krijgen.
Zijn werken zijn van een ongekend niveau en al snel staat hij op eenzame hoogte in de Belgische kunstwereld.

Invloeden in zijn werk zijn onder andere Mexicaanse scheepsbouw van vorige eeuw, Argentijns dansschoendesign en natuurlijk de pauselijke encycliek van 2006 (Deus Caritas Est).
Verder is hij van 2000 tot 2012 grote fan van suikerspin, dit in zo’n mate dat hij er beginnend diabetes van krijgt… Momenteel is grootmeester De Grote vooral bezig met het doden van tijd, onder meer door te jetsetten in Tokyo, New York en Berlijn.  Ondertussen gaat hij zich te buiten aan de excessen van de moderne tijd zoals daar zijn: het spelen van ‘flappy birds’, het snuiven van pure oxytocine (als het even kan vanop de ‘rug’ van een Braziliaanse luxeprostituee) en natuurlijk het neerknuppelen van naamloze immigranten voor de kust van Corsica.  Dit alles om inspiratie te vergaren voor toekomstige werken.

meer werken zien van Sam De Grote?

 

Anne Mie Emmerechts

sculptuur
opleidingen:

  • DKO Keramiek Academie Turnhout
  • DKO Sculptuur Academia Borsbeek

Mijn werken ontstaan uit een gedachtegang, een observatie of gebeurtenis. De keuze van materialen en gebruikte technieken wordt bepaald door hoe ik het onderwerp ervaar en wil uitdrukken, hoe ik het vorm wil geven.

Bij de start van dit project wist ik dat het steegje, in dit geval de gevel, bepalend zou zijn. Ik zou me laten leiden door het kleurenpallet, het materiaal, het licht, de totale indruk of een klein detail.
Het was het verhaal van deze boerderij dat me inspireerde, me tot creëren dreef.

Dit grafisch werk is een ‘toevoeging’ met respect voor het gebouw maar vooral voor de mensen die er leefden, hun zorg voor elkaar, hun liefde voor de dieren en het land.

‘voor Moeder’ (juni, 2021)

 

Academie Lebbeke

“De afdeling Beeld van de Academie Lebbeke maakte drie muurschilderingen , geïnspireerd door
 silhouetten.

Eerst tekenden ze schaduwomtrekken van zowel mensen, dieren , bomen, planten als andere voorwerpen .
Deze losse silhouetten werden nadien samengepuzzeld in een nieuw geheel en uitgevoerd in een grafische schilderstijl met beperkt aantal kleuren, geïnspireerd door kunstenares Kara Walker.


De drie muurschilderingen werden in groep ontworpen en uitgevoerd door de 3e graadsleerlingen
:
Nora Bruyland, Helena De Cock, Jolan De Hauwere, Fleur D’Hondt, Milena Nalbandov, Marie Ost,  Moreno Uyttersprot en Ella Van Mol. 

Meer info :  https://academielebbeke.be/beeldende-kunst

 

Nancy Troch

Kunst in ’t steegje een nieuw project = ook eens nieuw werk en techniek die ik voor het eerst gebruik. De werken gaan over verdraagzaamheid.

Niet alleen de geaardheid maar ook ons karakter, stop met mensen in vakjes te plaatsen, hen uit te lachen, fysiek en mentaal geweld te gebruiken! Shame on you!

The making of